реєстрація авторизація
Авторизація на сайті
Відміна
мапа сайту
Кафедра периодической прессы - институт журналистики
Кафедра периодической прессы - институт журналистики
Кафедра периодической прессы - институт журналистики
Кафедра периодической прессы - институт журналистики
/ / Леся без постаменту
Леся без постаменту

Леся без постаменту

Катерина Романенко, 4 курс.
Рубрика: Театр


Фантазія театралів-істориків

ЇЇ воскресили. Такою, якою була в житті. Вона знову заговорила. Мовила своїми словами і ледь не своїми ж вустами… Вона знову затанцювала і знову зайшла у злощасну хрещенську воду. Вона знову покохала і… втратила. Леся була жінкою, а не бетонним пам’ятником. І саме такою її відкрив глядачеві Київський театр-студія «МІФ».

Київський театр-студія «МІФ» («Містично-історичні фантазії»)
утворилася у 2014-му році на базі аматорської рок-опери
«МІФ», створеної силами студентів КНУ ім. Тараса Шевченка.
Керівники та виконавці студії вирішили створити самостійний
творчий колектив, який би приділяв особливу увагу вивченню
історії України та шляхами засобів художньої виразності
доносив її до глядача. Однією з найважливіших цілей молодого
театру є пропагування української національної ідеї.

Художній керівник студії - режисер,
випускниця Національної академії
керівних кадрів культури та мистецтв,
кафедри режисури, Олександра Кравченко.


Ліжко з білими простирадлами, та темрява – ось і весь антураж. Ніяких тобі декорацій – чиста сторінка, чиста душа… Але, знаєте, цього більш ніж достатньо. Від дії нічого не відволікає. Ореолом світла нас ведуть за ключовими героями, показують акценти, контрасти. Інше лиш тільки домальовує штрихи: освітлення, звук, хореографія. Музична драма молодої режисерки Олександри Кравченко наповнюється усім цим, немов склянка водою, що підживлює квітку – жіночу долю сильної особистості, виражену в найяскравіших її віршах.

Леся без постаменту

«Я ніколи б не проміняла своїх акторів-істориків на професійних. І справа навіть не в тому,
що з юними акторами легше працювати. Просто вони дуже щирі. Театр для них – не спосіб заробити
гроші чи похизуватися, а це можливість сказати щось важливе людям»
– Олександра Кравченко


До речі, у виставі «Лети, моя думко, лети! » (саме так називається постановка про Лесю Українку) немає професійних акторів – тут усі історики. А отже мають власний погляд на життя поетеси, яка цього вечора оживає на сцені актової зали їхньої alma-mater.

Студія «МІФ» має можливість співпрацювати із
КНУ ім. Т. Шевченка саме завдяки тому, що на сцені, в
основному, грають студенти історичного факультету.
За словами режисерки, в університеті дуже підтримують
творчу діяльність студентів і тому завжди готові
йти на зустріч театру.


Тут юна Леся Українка вперше зустрічається зі своєю Музою (саме вона пробуджує дівчину і підіймає з ліжка), тут до письменниці один раз і назавжди приходить ще одна її супутниця – Хвороба. Метафоричні образи двох її невід’ємних частин втілюються у виставі в повноцінних паралельних героїнях. Одна з них весь час намагається знищити письменницю, а інша – оживляє її, надихає. Це створює неповторну динаміку та гострий контраст.

Перший вихід руйнівної супутниці – із темноти. Несподівано зупинилося радісне святкування Водохреща під веселу пісню – 10-річна Лариса Косач ступила у льодяну воду. Саме тут і з’явилась вона – з розмальованим темним обличчям, єдина дівчина у чорній сукні – Хвороба. Вмить. Усі завмерли. Прожектор освітив темну постать. Вікторія Татькова, студентка історичного факультету КНУ ім. Т. Шевченка, виконує дуже потужну негативну роль. За нею крик «Ти горда жінка? » та «Іншим буває гірше! », за нею спроби зневірити, зламати душу тієї, хто насправді, як і ми всі, здатна страждати. Та Леся, зібравшись із силами, відповідає своїми ж безсмертними словами «Хто вам сказав, що я слабка?»

Хто вам сказав, що я слабка,
що я корюся долі?
Хіба тремтить моя рука
чи пісня й думка кволі?
Ви чули, раз я завела
жалі та голосіння, –
то ж була буря весняна,
а не сльота осіння.
(1911 р.)


Леся без постаменту


До того ж, Вікторія – співочий голос постановки. Це вона наприкінці вистави підхоплює за головною героїнею «…Без надії таки сподіватись / Жити хочу! Геть думи сумні» й виводить далі легендарний «Contra spem spero!»

Сказати чесно, Хвороба вийшла набагато яскравішою від Музи, яку виконувала Катерина Наконечна. На тлі такого гострого та, в прямому сенсі слова, голосного негативного образу, м’який позитивний дещо губиться. Але незважаючи на це, усі три складові Лесі (а для мене це було саме так) разом виглядали та відчувалися органічно.

Загалом вистава просякнута глибоким психологізмом, символічністю, метафоричністю. По шкірі біжать мурашки, коли щойно ожила від доторку Музи Леся відбиває на уявному піаніно мелодію, а вже через мить трагічно вішає на стіну свою першу втрату – можливість грати на фортепіано.

Леся Україна майже геніально грала на фортепіано,
доки не втратила палець правої руки. Саме тому, у виставі
перевага надається фортепіанним музичним творам.


Щоби помітити образи та тонкі метафори, або й відкрити якусь нову незадуману автором, за дією варто спостерігати уважно. Тут кожен віднайде для себе власні смисли. Зверніть увагу, коли на Лесю вдягають довгу спідницю… Шукайте мотузку на руках та сіті Хвороби. А як обіграно фразеологізм «поцілунок смерті»!

Молода акторка та студентка історичного факультету Ганна Калугер, що поза виставою здається тихою скромною дівчиною, в роль Лесі Українки ввійшла дуже вдало. Прочитання віршів, емоційно відіграні сцени страждань та кохання, очі, що блищать від сліз… Образ склався воєдино.

Леся без постаменту


А любов на сцені спочатку ніби пломеніє, а потім згасає і «пахне зів’ялими трояндами». Запам’яталися обійми плюща і руїни: ці погляди у далечінь та передача жіночого передчуття близької розлуки… Взагалі у виставі всі вірші добре відіграні – вони оживають.

Їм добре так удвох, — як нам з тобою, — 
А прийде час розсипатись руїні, — 
Нехай вона плюща сховає під собою. 
Навіщо здався плющ у самотині?
(1900 р.)


Тут показане кохання Лесі Українки до Сергія Мержинського –
білоруського революціонера, що не відповідав їй взаємністю.
Вони познайомились в Ялті, в санаторії для хворих на туберкульоз. 
Коханий помер на руках у письменниці від хвороби, яка стояла
за спиною і в неї самої.


Роль Сергія у виставі виконує студент 4-го курсу історичного факультету Ярослав Ковальчук.


Леся тут – це не лише вона сама, її Хвороба та Муза, це і кольорове світло (від зеленого до червоного), і музика Шопена, Моцарта, Дебюсі, сучасних українських гуртів. Усе це покликане передати внутрішній стан, відчуття не просто письменниці, революціонерки, сильної духом людини, а й звичайної жінки.

Над музичним оформленням постановки працював
зокрема й лауреат міжнародних конкурсів, оперний
співак Георгій Нечаєв.


«Лети, моя думко, лети! », – промовляє героїня, вішаючи над ліжком паперового журавлика – символ надії, і без надії, таки, сподівається…

Леся без постаменту




Коментар:

Леся без постаменту
Олександра Кравченко,
Режисер рок-опери «МІФ», музичної драми «Лети, моя думко, лети», засновниця театр-студії «МІФ»


"Ідея цієї вистави виникла ще в мої студентські роки. Мені запропонували
взяти тему про Лесю Українку і я, якщо чесно, скептично до цього поставилася.
Тоді я ще не зовсім відчувала всю глибину цієї поетеси. Але, коли я почала
аналізувати, зрозуміла, що те, як ми сприймаємо видатних людей, заважає
нам самим стати кимось. Ми створюємо монументи, з яких вони потім на
нас дивляться, і здаються такими далекими від нас, просто недосяжними…
А, коли читаєш біографію, раптом виявляється, що вони теж були прості,
звичайні, з плоті-крові.

Саме з таких міркувань і проросла думка робити виставу про Лесю Українку
як жінку, а не революціонерку. Мені дуже хотілося, щоби кожен, хто побуває
в залі, відчув: немає ніяких гіпсових бюстів, нереальних портретів у золотих
рамах. Я ставила виставу про живу людину, якій теж буває важко. Адже ті,
кого ми вважаємо великими, – не янголи і не надзвичайні месії, вони просто
наділені талантом та працьовитістю. Ми маємо зрозуміти, що й кожен з нас
може досягнути певних висот, якщо дійсно захоче і докладе зусиль, або…
якщо не матиме вибору. Можливо, з Лесею саме так і було".

Оцініть написане та прокоментуйте:

Дуже подобається
Подобається
Так собі
Не подобається

Схожі новини
Коментарі
Додати коментар
Полужирный Наклонный текст Подчеркнутый текст Зачеркнутый текст | Выравнивание по левому краю По центру Выравнивание по правому краю | Вставка смайликов Вставка ссылкиВставка защищенной ссылки Выбор цвета | Скрытый текст Вставка цитаты Преобразовать выбранный текст из транслитерации в кириллицу Вставка спойлера
Включите эту картинку для отображения кода безопасности
обновить, если не виден код
Останні добавлені
"Art і Шо тут проісходіт" №1, 2016 (8 сторінок А3)
День відкритих дверей ІЖ 12 листопада! Київ, вул. Мельникова, 36/1
"САПФО" №1, 2016 (16 сторінок А3)
Кіно та вибори. Повернення.
Дорога додому
Мелодія театру: гармонія в душі
ЧЕРНІГІВ ІСТОРИЧНИЙ: ВСЕ, ЯК УПЕРШЕ
НАРОДЕ, МИ ПРАЦЮЄМО!
Подорож з ІЖ додому
Студенти Інституту журналістики попрацювали у Верховній Раді України
Наталя Іщенко поділилася власним досвідом зі студентами Інституту журналістики
«Та у них, виявляється, класні тексти!»
WINE NOT?
На швидкості вітру та дощу
ПРАЗДНИК И ЛИМОНЫ
Заклинателька злив
ЗАЛІЗНИЦЯ ЯК ПОКЛИКАННЯ
Водій «сьомої категорії»
Жизнь на высоте
Дорожня романтика
Уночі все більш щире, справжнє...
«Тепер я байкер тільки в душі»
Робота водія важка не так фізично, як психологічно
Обратная сторона «баранки»
Секрети щедрих городів
Роби, що любиш і люби те, що робиш!
Таксист на «Кадилаці»
Возить – дело женское
Переродження або ReБорн
Власний досвід перетинання кордону
«Лісник» за кермом
Ответственный за наши жизни
“Навіть заради грошей не готовий терпіти”
ЧОРНОБИЛЬСКА КАТАСТРОФА ОЧИМА ВОДІЯ АВТОБУСУ
Справжня чоловіча професія
"Для повного щастя маю практично усе"
Водій маршрутки, якому бракує уваги
Обережно! Освічені водії на дорогах!
Пам’ятка молодим КУР’ЄРистам
Перевезення поза правилами
Дорожня романтика
Водій комбайну це вам не кермувальник «мерседесу»
“наши дороги - минное поле”
"Поезія на тлі війни. Війна на тлі поезії"
Мистецтво в бронзі
Бесіди з богемою про богему
Сергій Казарян — музикант-початківець, закоханий у журналістику
Віктор СКРИПНИК: "У карти з гравцями не граю"
«Шахтар» програв, але переміг «Ворсклу»
Мій тренер каже, що ми йдемо семимильними кроками до успіху
Передювілейна "Журвесна": як це було + pdf версія
«У науці треба кохатися» – фізик Андрій Боднарук
Встигнути все
Подолян: «Нові люди і подорожі - це те, що робить з мене того, ким я є»
Володимир Мельник: Я б із задоволенням прожив своє життя ще раз
Валерій Макаренко: Гонку виграєш на фініші
Залишки Ілліча
Незалежний наркоман
Аліна Куєвда: “Стабільного результату можна досягти, якщо підходити до роботи з гарячим серцем і холодною головою”
“Медійник – це на всі руки майстер”, - Олена Гончарова, журналістка “Kyiv Post”
(044) 481-45-61