Про товар можна судити за його конкурентами. Єдині, хто змагається із «Зоряними війнами», – це Біблія та Коран. По всьому світу можна знайти близько двох з половиною мільярдів копій священних писань, спільні ж продажі 275-и книг за «Зоряними війнами» удесятеро менші. Але все-одно випереджають тиражі «Володаря перснів» та «Гаррі Поттера» на сотню мільйонів. І, на відмінну від них, книги тут - лише побічний продукт. Інший побічний продукт – сувеніри, що заробили «Зоряним війнам» 30.5 млрд. доларів та мерчендайзинговий рекорд Гінеса. Комікс, що вийшов у 2015 році, продався мільйонним тиражем, випередивши конкурентів уп’ятеро. Трейлер до нового фільму встановив ще один рекорд Гінеса, 120 мільйонів переглядів за добу - на 60 мільйонів більше, ніж у найближчого переслідувача. За місяць до виходу на екрани сьомий епізод зібрав 60 мільйонів на передпродажі квитків, обігнавши у прокаті більшість зимових релізів ще до початку зими та, традиційно, встановивши рекорд у галузі – у вісім разів вищий, ніж тримався до цього. І, як вінець безроздільного панування саги, Forbes прогнозує: «… фільму «Зоряні війни: Пробудження сили» 2.7 млрд доларів у прокаті». Це перший фільм у історії, якому дали такий прогноз, і перший фільм за шість років, що здатен змістити «Аватар».
Все, до чого торкаються «Зоряні війни», перетворюється на золото. Чому?Давним-давно, у 70-хЗіркова сага побачила світ у 1977 році, в час, коли Голлівудом правив «Хрещений батько» та йому подібні стрічки. Війна у В’єтнамі й Уотергейтська справа змістили акцент сценаристів і режисерів. Соціальна сатира, зневіра, бандити й продажні копи, - власне, з цього й можна було обирати при поході в кіно. Юного Джорджа Лукаса ж цікавили інші фільми: такі як «Космічна Одіссея» Стенлі Кубріка. Історії далекі від Землі та її проблем. Декілька разів спробувавши зняти фільм своєї мрії, він врештірешт знайшов ідеальний концепт: японську історію Акіро Курасави «Три негідники у прихованій вежі». Казку про принцесу та двох шахраїв, що супроводжують її з важливим посланням. Далі залишалося тільки оформити це у дорогі космічні декорації та знімати. Шахраї стали дроїдами, принцеса озброїлася бластером, а антагоніст лорд-самурай став Лордом Вейдером. Звідси і форма шолома, що нагадує самурайську.
Космічна казка була настільки незвичним концептом, що більшість студій просто відмовилися від сценарію, а та, що все ж взялась знімати, не вірячи в успіх картини, залишила Лукасу права на всю продукцію. Автор, впевнений у провалі свого дітища, яке показували у всього 70-и кінотеатрах (як «Брати: Остання сповідь»), навіть покинув країну. Те, що сталося далі – вже історія. Мільйони, фанати, найвищі похвали критиків. «Зоряні війни» вийшли у час, коли були потрібні й почали нову еру в історії кіно. На рівні зі «Щелепами» картину Лукаса можна сміливо вважати першим заточеним під прибуток блокбастером. І якщо першу частину ніхто не чекав, на другій уже відгороджувалися колючим дротом.
Що в чорному голокроні?Одна справа, коли ти даєш фанатам те, чого вони хочуть. Інша, - коли вони цього хочуть, але самі про це не здогадуються. За десь таким принципом і звик працювати Лукас, а тепер Абрамс. До виходу сьомої частини лишається лічити останні години й ми нічого не знаємо про її сюжет та перепитії. Трейлери й постери познайомили аудиторію з персонажами, заявили пару локацій та масштаб подій, але не видали центральної проблеми. Аби витримати такий рівень секретності, «Пробудження сили» стали першим фільмом, що використав систему захисту від авіа-зйомок прискіпливих журналістів. Його попередники обносили майданчик колючим дротом та обманували акторів. Знамените «Я твій батько» на зйомках звучало як «Я убив твого батька» й лише під часу дубляжу було переозвучене на потрібній лад. Сьогодні залишається тільки здогадуватися, що ж робить у фільмі Марк Хемміл, той самий Люк Скайуокер, чим займався увесь цей час Хан Соло, у чому зав’язка конфлікту й … взагалі, що відбуватиметься у новій трилогії.
ГіперстрибокПроте, чим би не вражала епопея сценарно, вона стабільно вражала технічно. Як «Аватар» та «Матриця» у свій час, «Війни» роблять акцент на зображенні. Перша частина випереджала кіно настільки, що Лукасу довелося створити власну студію спец-ефектів – Industrial of Light&Magic. Першим кадром компанії, що сьогодні оживила Халка, Смауга та Кінг-Конга, була рятувальна капсула, що покидає крейсер повстанців. Кадр, що слідує в монтажі наступним – теж новація «Зоряних воєн». Комбіновані зйомки. Ця технологія дозволяє поєднувати різні плівки, створюючи ілюзію перебування предметів в одній площині. Усі космічні баталії – заслуга цієї технології. Окремо зняті картонні модельки поєднуються на екрані й перетворюються на війну за долю Галактики. Проблема лише в тому, що комбінована зйомка передбачає ідеальну синхронність, а отже, купу роботи та обмежень.
«Зоряні війни» першими змогли автоматизувати процес і першими довели технологію до таких масштабів застосування. Інша річ, яку вони підняли із забуття – це CGI. Примітивна комп’ютерна графіка існувала вже тоді, просто ніхто не бачив вигоди у її використанні, Лукас же додав у фільм кілька фокусів і залишився задоволений. Настільки, що трилогія пріквелів була, фактично, повністю створена на зеленому екрані, чим вкотре почала нову еру. Еру CGI. Настільки масовані, детальні та складні ефекти надихнули індустрію на перехід до комп’ютерного у всьому, а «Зоряним війнам» гарантували прибутки й вражених глядачів.
Далека ГалактикаПерехід до CGI поглибив і без того значущу особливість саги – її події відбуваються по всій Галактиці, у сотні вигаданих світів: під водою, у небесних містах, у лаві чи на поверхні зорельотів. Буйство фарб та фантазії, масштаби вигаданого світу, його детальність та міфологія вражають падаванів кіногексалогії. Шість фільмів вводять більше двох десятків планет, сотні рас, фракцій, сторін конфлікту. А також різноманітні види техніки, технологій і магії.
А з часом, під впливом ліцензованої творчості, про яку далі, «Зоряні війни» стали наймашстабнішим вигаданим всесвітом у історії. 275 згаданих книг, сотня ігор, тисячі коміксів розширили та деталізували історію на сотні тисяч (!) років у кожен від фільмів бік. Їх настільки багато, що в сазі існує система шести канонів, як, власне, у Біблії. G-канон – це, наприклад, події фільмів. T- телеадаптацій. B – книг та коміксів. L- місцеві апокрифи. Загалом, система канонів покликана вирішити суперечності, що неминуче виникають за таких масштабів. Звісно, «Зоряні війни» далеко не єдиний масштабний вигаданий sci-fi, той же Star Trek чи Warhammer можуть позмагатися із Лукасом в окремих категоріях. Проте, в далекій-далекій Галактиці немає Землі – центральної планети всіх інших космоопер. Цей маленький факт додає сазі більшої казковості, знімає ряд обмежень фантазії, та головне, ще більше підкреслює масштаби місцевого світу, адже десь там, в інших Галактиках, є Земля. А отже й що завгодно ще. Події майже будь-якої фантастики можуть спокійно відбуватися без суперечності із «Війнами» у їхньому світі, чим і користуються фанати, знущаючись над своїми ідейними опонентами.
Вам потрібні ці дроїди!Увівши таку кількість персонажів та зразків техніки Джордж Лукас прийняв доленосне для власного багатства рішення – випустив їх іграшкові копії. На той час Голлівуд не займався мерчендайзом, це вважалося малоприбутковим та й чиї іграшки продавати дітям? Аль Пачіно? А дорослі люди взагалі не профільна для таких речей аудиторія. Мало сказати, що іграшки по «Зоряним війнам» стали популярними. Вони заробили у п’ять разів більше грошей, ніж фільми. Просто подумайте, на скількох речах ви бачили логотипи місцевих персонажів, скільки компаній задіяні у франчайзингу. Чашки, футболки, ручки, косметичні набори, шпалери, корпуси для телефонів, секс-продукція. З продажу кожного екземпляру Лукас особисто отримує частину прибутку. І чим більше нового вводить фільм, тим більше іграшок випускають компанії. А разом з іграшками згаданих книг, коміксів, мультсеріалів. Фільми рекламують продукцію, продукція рекламує фільми. Після «Зоряних воєн» жодне кіно чи книга, які сподівалися на прибуток, не виходили без супроводу армії мерчендайзу.
Космічний маркетингДо кожного фільму, який мріє окупитися, приставлений маркетолог. До фільмів, що створені для прибутку, – ціла команда. На «Зоряні війни» працює відділ міжнародної компанії. На Лук’янівській BB-8 та Кіло Рен із нової частини рекламують MasterCard. Абсолютно непов’язаний з кіно «Кореспондент» пише, що на МКС покажуть «Зоряні війни» у день прем’єри. Google додає у свій перекладач переклад з української на мову далекої галактики. Я вже мовчу про телерекламу, банери та ненав’язливі мільйони публікацій у соц.мережах і коментарі знаменитостей. А ми, нагадую, живемо в країні, що в найкращому разі, принесе «Війнам» 2 мільйони доларів, тобто 0.1 % прибутку. 0.1%. За такої реклами складно не бути успішним.
День «Зоряних воєн»Важливою частиною будь-якої прем’єри є дата. Влітку фільми продаються краще, взимку їх краще пам’ятають перед «Оскаром». А на свята завжди черга. «Зоряні війни» мають власний день – 4 травня. May the 4th – ребус до знаменитого «Хай прибуде з тобою сила». Відомий зарані день прем’єри головного фільму року автоматично відводить від дати всіх конкурентів, а отже дає картині насититися бокс-офісом самотужки. Проте, після переходу до компанії Disney, у силі почалися коливання. Тепер «Війни» виходять на Різдво, а травень залишений під фільми Marvel – іншої свіжої покупки Діснея. Чому Різдво? Тому що, як уже згадували Forbes, «Зоряні війни» хочуть побити рекорд «Аватару», а він вийшов якраз у цей день. Оскільки інших прецедентів настільки успішних дат не було – вибір пав на 17 грудня. 5 продовжень уже анонсовані на цю ж дату і, можете бути певні, жоден фільм у світі не ризикне протиставити себе «Війнам». Тепер це їх день, вони заявили про власність.
Альфа-хижакНасправді, неправильно називати інші фільми – конкурентами для саги. Тобто, звісно, вони змагаються за бокс-офіс, але їх не можна протиставити, адже, як і «Володар Перснів», картині просто не має з ким себе порівнювати. Це єдиний sci-fi титан планети. На вершині харчового ланцюга, «Зоряні війни» одинокі у свої величі, єдиний їх тематичний кіноконкурент – це Star Trek, але його масштаби та збори непорівнювано менші. За відсутності реального суперника вони можуть не лише диктувати та грати за власними правилами, а й, головне, приваблювати 100% аудиторії фанатів космоопер, адже більше просто немає на що піти. А навіть, якщо вони виходять, просто згадайте «Гру Ендера» та «Стражів Галактики». Це не погані стрічки, але жодна з них не включає і наземлі, і космічні баталії та дуелі. У жодної не має більше трьох планет. Події жодної не розгортаються в часі на протязі більше пари місяців. Насправді, просто пізно починати. Фільми Лукаса мають фору у 38 років, їх уже не можна обігнати. Хіба що, використавши якийсь суперіноваційний, небачений до того прийом, накшталт віртуальної реальності чи інтерактивності.
Нехай прибуде з тобою віраПісля такої меркантильності складно повірити, що за «Зоряними війнами» стоїть душа й 4 роки детальної роботи над філософією саги. Легше повірити, якщо знати, що джедаїзм – офіційно визнана релігія. А кодекс сітів можна використовувати як настанови у бізнесі. Насправді, оскільки Джордж Лукас позичив сюжет зі сходу, звідти ж він взяв і системи правил для своїх героїв. Філософія сили, якою її знають на світлій стороні – це, майже, буддизм. Сила темної сторони – скоріше гедонізм з примісями язичництва. Концепція «єдиної сили» - пацифізм, а «жива сила» - місцевий аналог друїдизму. У будь-якому разі, оскільки функціонування «сили» пояснено як «поля всіх живих істот» нічого не заважає їй бути чим завгодно. Сила – це Бог, душа, біополе, дух чи просто магія, як вам зручно. З цього витікає універсальність її метафор та посилів. Вустами магістрів джедаїв та сітів Лукас передає набагато глибші речі, ніж можна очікувати від бізнес-проекту. Йода показує молодому Люкові, чого вартий людський потенціал, якщо ти маєш гідний мотив. Дарт Сідіус же, навпаки, заявляє про силу гніву та помсти. Насправді ж, різниця між сітами та джедаями лише у спектрі емоцій. Якщо для других «сила» - це спокій та самоконтроль, перші прямо заявляють – «Спокою не існує, жити варто лише пристрасно». Робіт з розбору філософії мільярдного фільму написано достатньо, аби почати з цього приводу спецкурс у вишах. Як, власне, і роблять більшість серйозних кінозакладів. «Зоряні війни» були б нічим без своїх ідейних полюсів. Адже, нехай і у формі алюзій, Лукас не уник серйозних роздумів своїх сучасників у 70-хх, просто замість мафіозі Нью-Йорку, його герої – це космічні контрабандисти. Для глядача ж немає різниці уроки чийого життя засвоювати.
Немає межі досконалості«Зоряні війни» одразу мали вийти у такому порядку та у дев’яти частинах. Технічні проблеми та критика останньої трилогії підірвали цей план. Продаж «Діснею» його відновив і більше того, перегнув. Анонсовано уже шість фільмів і вихід продовжень лише справа прибутковості. Згідно офіційної заяви, «Зоряні війни» виходитимуть довше, ніж буде жити, будь хто з нас. Адже «давним-давно» просто не має меж у часі та просторі. На відміну від «Володаря Перснів», «Гаррі Поттера» та «Біблії», «Війни» не містять головної сюжетної лінії чи ворога у кінці, нагадую усі події фільмів – лише одна епоха на готовій часовій стрілці у 200 тисяч років. Вони не можуть завершитися доти, доки існує життя та фантазія на просторах «далекої галактики». 38 років тому у цьому світі стався великий вибух. За два дні ми повернемося, аби глянути, що відбувається там зараз. І якщо товари справді можна оцінити за їх конкурентами, то «Зоряні війни» не можна оцінити ні за чим. Це більше, ніж товар. Більше, ніж фільм. Більше, ніж культ. Це – світ.