реєстрація авторизація
Авторизація на сайті
Відміна
мапа сайту
Кафедра периодической прессы - институт журналистики
Кафедра периодической прессы - институт журналистики
Кафедра периодической прессы - институт журналистики
Кафедра периодической прессы - институт журналистики
/ / Star Wars - Star Wins
Star Wars - Star Wins

Star Wars - Star Wins

Ярослав Зубченко
Про товар можна судити за його конкурентами. Єдині, хто змагається із «Зоряними війнами», – це Біблія та Коран. По всьому світу можна знайти близько двох з половиною мільярдів копій священних писань, спільні ж продажі 275-и книг за «Зоряними війнами» удесятеро менші. Але все-одно випереджають тиражі «Володаря перснів» та «Гаррі Поттера» на сотню мільйонів. І, на відмінну від них, книги тут - лише побічний продукт. Інший побічний продукт – сувеніри, що заробили «Зоряним війнам» 30.5 млрд. доларів та мерчендайзинговий рекорд Гінеса. Комікс, що вийшов у 2015 році, продався мільйонним тиражем, випередивши конкурентів уп’ятеро. Трейлер до нового фільму встановив ще один рекорд Гінеса, 120 мільйонів переглядів за добу - на 60 мільйонів більше, ніж у найближчого переслідувача. За місяць до виходу на екрани сьомий епізод зібрав 60 мільйонів на передпродажі квитків, обігнавши у прокаті більшість зимових релізів ще до початку зими та, традиційно, встановивши рекорд у галузі – у вісім разів вищий, ніж тримався до цього. І, як вінець безроздільного панування саги, Forbes прогнозує: «… фільму «Зоряні війни: Пробудження сили» 2.7 млрд доларів у прокаті». Це перший фільм у історії, якому дали такий прогноз, і перший фільм за шість років, що здатен змістити «Аватар».


Все, до чого торкаються «Зоряні війни», перетворюється на золото. Чому?



Давним-давно, у 70-х

Зіркова сага побачила світ у 1977 році, в час, коли Голлівудом правив «Хрещений батько» та йому подібні стрічки. Війна у В’єтнамі й Уотергейтська справа змістили акцент сценаристів і режисерів. Соціальна сатира, зневіра, бандити й продажні копи, - власне, з цього й можна було обирати при поході в кіно. Юного Джорджа Лукаса ж цікавили інші фільми: такі як «Космічна Одіссея» Стенлі Кубріка. Історії далекі від Землі та її проблем. Декілька разів спробувавши зняти фільм своєї мрії, він врештірешт знайшов ідеальний концепт: японську історію Акіро Курасави «Три негідники у прихованій вежі». Казку про принцесу та двох шахраїв, що супроводжують її з важливим посланням. Далі залишалося тільки оформити це у дорогі космічні декорації та знімати. Шахраї стали дроїдами, принцеса озброїлася бластером, а антагоніст лорд-самурай став Лордом Вейдером. Звідси і форма шолома, що нагадує самурайську.

Космічна казка була настільки незвичним концептом, що більшість студій просто відмовилися від сценарію, а та, що все ж взялась знімати, не вірячи в успіх картини, залишила Лукасу права на всю продукцію. Автор, впевнений у провалі свого дітища, яке показували у всього 70-и кінотеатрах (як «Брати: Остання сповідь»), навіть покинув країну. Те, що сталося далі – вже історія. Мільйони, фанати, найвищі похвали критиків. «Зоряні війни» вийшли у час, коли були потрібні й почали нову еру в історії кіно. На рівні зі «Щелепами» картину Лукаса можна сміливо вважати першим заточеним під прибуток блокбастером. І якщо першу частину ніхто не чекав, на другій уже відгороджувалися колючим дротом.

Що в чорному голокроні?

Одна справа, коли ти даєш фанатам те, чого вони хочуть. Інша, - коли вони цього хочуть, але самі про це не здогадуються. За десь таким принципом і звик працювати Лукас, а тепер Абрамс. До виходу сьомої частини лишається лічити останні години й ми нічого не знаємо про її сюжет та перепитії. Трейлери й постери познайомили аудиторію з персонажами, заявили пару локацій та масштаб подій, але не видали центральної проблеми. Аби витримати такий рівень секретності, «Пробудження сили» стали першим фільмом, що використав систему захисту від авіа-зйомок прискіпливих журналістів. Його попередники обносили майданчик колючим дротом та обманували акторів. Знамените «Я твій батько» на зйомках звучало як «Я убив твого батька» й лише під часу дубляжу було переозвучене на потрібній лад. Сьогодні залишається тільки здогадуватися, що ж робить у фільмі Марк Хемміл, той самий Люк Скайуокер, чим займався увесь цей час Хан Соло, у чому зав’язка конфлікту й … взагалі, що відбуватиметься у новій трилогії.

Star Wars - Star Wins



Гіперстрибок

Проте, чим би не вражала епопея сценарно, вона стабільно вражала технічно. Як «Аватар» та «Матриця» у свій час, «Війни» роблять акцент на зображенні. Перша частина випереджала кіно настільки, що Лукасу довелося створити власну студію спец-ефектів – Industrial of Light&Magic. Першим кадром компанії, що сьогодні оживила Халка, Смауга та Кінг-Конга, була рятувальна капсула, що покидає крейсер повстанців. Кадр, що слідує в монтажі наступним – теж новація «Зоряних воєн». Комбіновані зйомки. Ця технологія дозволяє поєднувати різні плівки, створюючи ілюзію перебування предметів в одній площині. Усі космічні баталії – заслуга цієї технології. Окремо зняті картонні модельки поєднуються на екрані й перетворюються на війну за долю Галактики. Проблема лише в тому, що комбінована зйомка передбачає ідеальну синхронність, а отже, купу роботи та обмежень.

«Зоряні війни» першими змогли автоматизувати процес і першими довели технологію до таких масштабів застосування. Інша річ, яку вони підняли із забуття – це CGI. Примітивна комп’ютерна графіка існувала вже тоді, просто ніхто не бачив вигоди у її використанні, Лукас же додав у фільм кілька фокусів і залишився задоволений. Настільки, що трилогія пріквелів була, фактично, повністю створена на зеленому екрані, чим вкотре почала нову еру. Еру CGI. Настільки масовані, детальні та складні ефекти надихнули індустрію на перехід до комп’ютерного у всьому, а «Зоряним війнам» гарантували прибутки й вражених глядачів.



Далека Галактика


Перехід до CGI поглибив і без того значущу особливість саги – її події відбуваються по всій Галактиці, у сотні вигаданих світів: під водою, у небесних містах, у лаві чи на поверхні зорельотів. Буйство фарб та фантазії, масштаби вигаданого світу, його детальність та міфологія вражають падаванів кіногексалогії. Шість фільмів вводять більше двох десятків планет, сотні рас, фракцій, сторін конфлікту. А також різноманітні види техніки, технологій і магії.

А з часом, під впливом ліцензованої творчості, про яку далі, «Зоряні війни» стали наймашстабнішим вигаданим всесвітом у історії. 275 згаданих книг, сотня ігор, тисячі коміксів розширили та деталізували історію на сотні тисяч (!) років у кожен від фільмів бік. Їх настільки багато, що в сазі існує система шести канонів, як, власне, у Біблії. G-канон – це, наприклад, події фільмів. T- телеадаптацій. B – книг та коміксів. L- місцеві апокрифи. Загалом, система канонів покликана вирішити суперечності, що неминуче виникають за таких масштабів. Звісно, «Зоряні війни» далеко не єдиний масштабний вигаданий sci-fi, той же Star Trek чи Warhammer можуть позмагатися із Лукасом в окремих категоріях. Проте, в далекій-далекій Галактиці немає Землі – центральної планети всіх інших космоопер. Цей маленький факт додає сазі більшої казковості, знімає ряд обмежень фантазії, та головне, ще більше підкреслює масштаби місцевого світу, адже десь там, в інших Галактиках, є Земля. А отже й що завгодно ще. Події майже будь-якої фантастики можуть спокійно відбуватися без суперечності із «Війнами» у їхньому світі, чим і користуються фанати, знущаючись над своїми ідейними опонентами.

Star Wars - Star Wins



Вам потрібні ці дроїди!

Увівши таку кількість персонажів та зразків техніки Джордж Лукас прийняв доленосне для власного багатства рішення – випустив їх іграшкові копії. На той час Голлівуд не займався мерчендайзом, це вважалося малоприбутковим та й чиї іграшки продавати дітям? Аль Пачіно? А дорослі люди взагалі не профільна для таких речей аудиторія. Мало сказати, що іграшки по «Зоряним війнам» стали популярними. Вони заробили у п’ять разів більше грошей, ніж фільми. Просто подумайте, на скількох речах ви бачили логотипи місцевих персонажів, скільки компаній задіяні у франчайзингу. Чашки, футболки, ручки, косметичні набори, шпалери, корпуси для телефонів, секс-продукція. З продажу кожного екземпляру Лукас особисто отримує частину прибутку. І чим більше нового вводить фільм, тим більше іграшок випускають компанії. А разом з іграшками згаданих книг, коміксів, мультсеріалів. Фільми рекламують продукцію, продукція рекламує фільми. Після «Зоряних воєн» жодне кіно чи книга, які сподівалися на прибуток, не виходили без супроводу армії мерчендайзу.

Star Wars - Star Wins


Космічний маркетинг

До кожного фільму, який мріє окупитися, приставлений маркетолог. До фільмів, що створені для прибутку, – ціла команда. На «Зоряні війни» працює відділ міжнародної компанії. На Лук’янівській BB-8 та Кіло Рен із нової частини рекламують MasterCard. Абсолютно непов’язаний з кіно «Кореспондент» пише, що на МКС покажуть «Зоряні війни» у день прем’єри. Google додає у свій перекладач переклад з української на мову далекої галактики. Я вже мовчу про телерекламу, банери та ненав’язливі мільйони публікацій у соц.мережах і коментарі знаменитостей. А ми, нагадую, живемо в країні, що в найкращому разі, принесе «Війнам» 2 мільйони доларів, тобто 0.1 % прибутку. 0.1%. За такої реклами складно не бути успішним.

День «Зоряних воєн»

Важливою частиною будь-якої прем’єри є дата. Влітку фільми продаються краще, взимку їх краще пам’ятають перед «Оскаром». А на свята завжди черга. «Зоряні війни» мають власний день – 4 травня. May the 4th – ребус до знаменитого «Хай прибуде з тобою сила». Відомий зарані день прем’єри головного фільму року автоматично відводить від дати всіх конкурентів, а отже дає картині насититися бокс-офісом самотужки. Проте, після переходу до компанії Disney, у силі почалися коливання. Тепер «Війни» виходять на Різдво, а травень залишений під фільми Marvel – іншої свіжої покупки Діснея. Чому Різдво? Тому що, як уже згадували Forbes, «Зоряні війни» хочуть побити рекорд «Аватару», а він вийшов якраз у цей день. Оскільки інших прецедентів настільки успішних дат не було – вибір пав на 17 грудня. 5 продовжень уже анонсовані на цю ж дату і, можете бути певні, жоден фільм у світі не ризикне протиставити себе «Війнам». Тепер це їх день, вони заявили про власність.

Альфа-хижак

Насправді, неправильно називати інші фільми – конкурентами для саги. Тобто, звісно, вони змагаються за бокс-офіс, але їх не можна протиставити, адже, як і «Володар Перснів», картині просто не має з ким себе порівнювати. Це єдиний sci-fi титан планети. На вершині харчового ланцюга, «Зоряні війни» одинокі у свої величі, єдиний їх тематичний кіноконкурент – це Star Trek, але його масштаби та збори непорівнювано менші. За відсутності реального суперника вони можуть не лише диктувати та грати за власними правилами, а й, головне, приваблювати 100% аудиторії фанатів космоопер, адже більше просто немає на що піти. А навіть, якщо вони виходять, просто згадайте «Гру Ендера» та «Стражів Галактики». Це не погані стрічки, але жодна з них не включає і наземлі, і космічні баталії та дуелі. У жодної не має більше трьох планет. Події жодної не розгортаються в часі на протязі більше пари місяців. Насправді, просто пізно починати. Фільми Лукаса мають фору у 38 років, їх уже не можна обігнати. Хіба що, використавши якийсь суперіноваційний, небачений до того прийом, накшталт віртуальної реальності чи інтерактивності.

Star Wars - Star Wins


Нехай прибуде з тобою віра

Після такої меркантильності складно повірити, що за «Зоряними війнами» стоїть душа й 4 роки детальної роботи над філософією саги. Легше повірити, якщо знати, що джедаїзм – офіційно визнана релігія. А кодекс сітів можна використовувати як настанови у бізнесі. Насправді, оскільки Джордж Лукас позичив сюжет зі сходу, звідти ж він взяв і системи правил для своїх героїв. Філософія сили, якою її знають на світлій стороні – це, майже, буддизм. Сила темної сторони – скоріше гедонізм з примісями язичництва. Концепція «єдиної сили» - пацифізм, а «жива сила» - місцевий аналог друїдизму. У будь-якому разі, оскільки функціонування «сили» пояснено як «поля всіх живих істот» нічого не заважає їй бути чим завгодно. Сила – це Бог, душа, біополе, дух чи просто магія, як вам зручно. З цього витікає універсальність її метафор та посилів. Вустами магістрів джедаїв та сітів Лукас передає набагато глибші речі, ніж можна очікувати від бізнес-проекту. Йода показує молодому Люкові, чого вартий людський потенціал, якщо ти маєш гідний мотив. Дарт Сідіус же, навпаки, заявляє про силу гніву та помсти. Насправді ж, різниця між сітами та джедаями лише у спектрі емоцій. Якщо для других «сила» - це спокій та самоконтроль, перші прямо заявляють – «Спокою не існує, жити варто лише пристрасно». Робіт з розбору філософії мільярдного фільму написано достатньо, аби почати з цього приводу спецкурс у вишах. Як, власне, і роблять більшість серйозних кінозакладів. «Зоряні війни» були б нічим без своїх ідейних полюсів. Адже, нехай і у формі алюзій, Лукас не уник серйозних роздумів своїх сучасників у 70-хх, просто замість мафіозі Нью-Йорку, його герої – це космічні контрабандисти. Для глядача ж немає різниці уроки чийого життя засвоювати.


Немає межі досконалості

«Зоряні війни» одразу мали вийти у такому порядку та у дев’яти частинах. Технічні проблеми та критика останньої трилогії підірвали цей план. Продаж «Діснею» його відновив і більше того, перегнув. Анонсовано уже шість фільмів і вихід продовжень лише справа прибутковості. Згідно офіційної заяви, «Зоряні війни» виходитимуть довше, ніж буде жити, будь хто з нас. Адже «давним-давно» просто не має меж у часі та просторі. На відміну від «Володаря Перснів», «Гаррі Поттера» та «Біблії», «Війни» не містять головної сюжетної лінії чи ворога у кінці, нагадую усі події фільмів – лише одна епоха на готовій часовій стрілці у 200 тисяч років. Вони не можуть завершитися доти, доки існує життя та фантазія на просторах «далекої галактики». 38 років тому у цьому світі стався великий вибух. За два дні ми повернемося, аби глянути, що відбувається там зараз. І якщо товари справді можна оцінити за їх конкурентами, то «Зоряні війни» не можна оцінити ні за чим. Це більше, ніж товар. Більше, ніж фільм. Більше, ніж культ. Це – світ.
Схожі новини
Коментарі
Останні добавлені
«Семь дней» з життя Сергія Кириченка»
"Віче" №1, 2018
"Де-факто", №1 2018
Валентин Мондріївський: «Подобається образ Зеленського, але що буде, якщо він стане Президентом?»
Інформаційна боротьба напередодні виборів
«Україна понад усе!»: репортаж з маршу УПА в Києві
Усіма «Забутий» парад
Христина Равлюк: «На інформаційні вкиди треба реагувати миттєво»
Моя особиста думка на вашу особисту думку
Кого вважати достойним?
Олесь Маляревич: Якщо б за це платили гроші я працював би в 10 разів ефективніше
Костянтин Сердюк: «Жінки кладуть мої труси собі в гаманці та мріють народити від мене дітей!»
Олег Костюшко: «Настав час Україні бути державою-сервіс, а не державою-поводир!»
СУДДЯ ЄВГЕН ЧАКУ: «ЗАВЖДИ БУДЕ НЕЗАДОВОЛЕНА СТОРОНА, ТОМУ ДО КРИТИКИ ТРЕБА ВЖЕ ДАВНО ЗВИКНУТИ»
Богдан Ходаковський: “Як тільки щось починається, завжди погляньте на перший-другий ряд – там будуть наші”
Максим Зуєв: «Ми плануємо спонукати приватних власників передавати свої землі на безоплатній основі»
Юрій Коновальчук: «Мета будь-якої партії — це захоплення влади»
Валерій Танцюра: «У Києві з 2,5 тисяч дітей-сиріт лише 20 перебувають у державних установах»
Віктор Таран: "Суспільство – дзеркало влади"
Владислав Потапенко: «Гречкофіли» є у кожній демократичній країні, а не тільки в Україні!
Наталія Манойленко: «Чим масштабніші наші справи, тим масштабніші наші помилки»
До 100-річчя з Дня Народження Дмитра Прилюка
Вибіркові дисципліни 2019
Дмитро Лінько: «Ми колись чули, що АТО триватиме декілька годин»
Вибори не за горами
Презумпція винуватості бізнесу проти презумпції невинуватості чиновника, або у світі влади та бізнесу.
Андрій Андріїв: "Прийшов час, коли я не можу залишатися осторонь"
Одкровення з Петром Юрчишиним
Роман Колесник: Немає нічого неможливого для людини, яка прагне бути політиком та розуміє заради чого вона це робить
Наталія Шульга: «Ідеальний політик — це людина, яка спить спокійно»
Вадим Гутцайт: «Поради не зараз молоді, а поради в усі часи для молоді»
Ігор Бєлов: «Якщо ти вступаєш в партію, то вважається, що на тобі клеймо…»
Олександр Глазов: “ Якщо ти не займаєшся політикою – то вона займається тобою”
Стасів Владислава: «Україна – починається з себе!»
Олександр Васильківський: "Нам потрібно зберігати та захищати свою національну ідентичність "
В’ячеслав Деркач: «Покладатися треба тільки на себе і на людей, які прагнуть змін на краще»
Владислав Михайленко: Ще одна черга парку “Наталка” вийшла надзвичайно кльовою і отримала дуже багато схвальних відгуків від задоволених киян
Ростислав Смірнов: «Я б забрав у пенсіонерів право голосу»
Зачем политикам мандат?
Парламент, консерватизм і українська ментальність
Артур Харитонов: Я дуже хочу, аби Україна назавжди відмовилася від невдач через постсоціалістичну аморфність
Юрий Коновальчук: «Так вынуждает система»
Наталія Приходько: «Депутат – це водночас психолог»
«Я виступаю за легалізацію проституції та легких наркотиків», – Держсек МІП
Таміла Нартова : «Я хочу піти у політику, мені це подобається, хоча раніше у мене такого не було.»
Аліна Яворська: «Українська політична система не відповідає європейським аналогам»
Олександр Солонько: «Свобода» ще скаже своє слово в українській політиці
Ігор Коліушко: «Образилися – ну й нехай. Ми працюємо з тими, хто не ображається»
Вікторія Римарук: «Попередники Порошенка не ставили в центр своєї уваги простого українця»
Мустафа Найєм: «Політика – це викривлене дзеркало»
Вічні проблеми Києва. Чи скресла крига?
Вероніка Яковлєва: “Важливо мати стальні нерви і не “тупити”
Олег Фіалко: "Давайте просто перенесемо модель роботи мера на моє депутатство"
Грігол Катамадзе: Україна повинна стати «новим Китаєм» для Європи
Артур Мартовицкий: «А что такое парламент? Это 420 человек, каждый из которых не считает себя виноватым»
Тамара Плаксій: «Гра в політичні ігри з нардепами – справа небезпечна»
Іван Процик: тотальне зрадофільство викликає відразу
ЮРИСПРУДЕНЦІЯ, ЖУРНАЛІСТИКА ЧИ ВУЛКАНОЗНАВСТВО?
«Невпевненість та страх — головні вороги»
Як блог допомгає бізнесу та навпаки - бізнес блогу
(044) 481-45-61